DragossO Photography

joi, 28 iulie 2011

3D cu sau fara ochelari ?

Pana in 2010 vizionarea continutului 3D era posibila doar cu ochelari, dar tehnologia a evoluat incat acum acest continut 3D poate fi vizionat si fara acesti ochelari speciali.
Intrebarea este, care din cele 2 tehnologii este mai buna?

Incepem cu clasica tehnologie 3D cu ochelari. De fapt aceasta nu este o singura tehnologie, ci este impartita in mai multe.

Una din aceste tehnologii este cea care foloseste ochelari de blocare activi (Active shutter 3D glasses). Acesti ochelari folosesc cristale lichide care permit sau nu trecerea luminii prin lentilele sincronizate cu ecranul. Impedimentul acestei tehnologii este acela ca ecranele ce transmit continut 3D trebuie sa aiba rata de reimprospatare de cel putin 120 Hz, dar ca si tehnologie 3D cu ochelari aceasta este cea preferata de marile companii (Ex.: Sony, Panasonic).

O alta tehnologie este aceea cu ochelari polarizati. Aceasta tehnologie se foloseste de polarizarea luminii pentru obtinerea continutului 3D. Imaginile 3D sunt afisate ca un set de 2 imagini suprapuse, fiecare polarizata intr-un anume fel, iar ochelarii au lentilele polarizate in acelasi mod (polarizate opus una fata de cealalta).

Cea de-a treia tehnologie de vizualizare 3D cu ochelari este cea bazata pe ochelari cu filtru de culoare. Pentru aceasta tehnologie se folosesc 2 filtre de culori contrastante, din care una este rosu, iar cealalta poate fi albastru, cyan, verde. Continutul 3D este afisat tot ca 2 imagini suprapuse dar fiecare imagine are suprapusa o filtrare de culoare, iar fiecare lentila a ochelarilor receptioneaza doar imaginea filtrata cu aceeasi culoare ca si lentila.

Noua tehnologie 3D fara ochelari este posibila datorita noilor aparaturi de captura 3D si a televizoarelor ce folosesc tehnologiile de redare 3D fara ochelari.



Una din tehnologiile folosite in televizoarele 3D ce nu necesita ochelari speciali este cea a Filmului lenticular.

Alta tehnologie este cea a Barierei de paralaxa.

Mai exita si alte tehnologii de vizualizare a continutului 3D ce nu necesita folosirea ochelarilor speciali dar acestea sunt mai putin dezvoltate sau nu au avut prea mult succes.

Acum ca v-am spus care sunt variantele pentru vizionare continutului 3D ramane ca fiecare sa aleaga ce varianta crede ca este mai buna pentru el. Daca doriti mai multe informatii despre fiecare tehnologie in parte lasati un comment.

miercuri, 27 iulie 2011

Crearea unui mic chip

Dupa ce am postat ceva porti si circuite logice am zis sa postez implementarea unei anumite functii logice, de la cap la coada.

Pentru inceput va spun ca functia logica aleasa este una simpla, si anume:

Peimul pas este implementarea functiei cu tranzistoare dimensionate corect. Aceste tranzistoare sunt legate si dimensionate astfel:


Pasul 2 este testarea circuitului ca in figura de mai jos:


Se vizualizeaza rezultatul simularii:


Daca acesta este cel dorit se trece la ultimul pas si anume crearea layoutului. Pentru functia noastra acest layout este urmatorul:

marți, 26 iulie 2011

Laptopul planta

Ultima nebunie tehnologica aparuta este Conceptul Laptopului planta - Plantbook. Acesta este inspirat dupa bambus, care planta fiind isi ia energia din apa. La fel si acest laptop se incarca in apa.
Acest laptop are un design cilindric, cu 2 ecrane ce se ruleaza, unul fiind ecranul iar celalalt tastatura.


Tehnologia prin care acest gadget isi ia energia este bazata pe o celula solara. Pentru a fi incarcat laptopul se ruleaza si se pune intr-un pahar cu apa, iar acesta transforma celulele de apa in hidrogen si oxigen, cea din urma substanta fiind eliberata in aer.

duminică, 10 iulie 2011

Scurta prezentare pentru tehnologia 3D

Nu multa lume stie ca tehnologia 3D a aparut inca din secolul XIX sub denumirea de STEREOSCOPIE.
Inca din acel secol se foloseau ochelari speciali pentru a viziona continut 3D.

Acest continut era afisat fie in imagini stereoscopice, fie in carti de vizita stereoscopice.

Tehnica folosita la crearea iluziei de adancime (efect 3D) intr-o imagine este afisarea acelei imagini in 2 imagini compensate, separate, una pentru ochiul stang si cealalta pentru ochiul drept al privitorului.

Trecerea de la stereoscopie la 3D a fost facuta odata cu aparitia cinematografiei 3D in anii 1950, in SUA si mai tarziu (in anii '80 si '90) pe plan mondial, datorita IMAX si Disney

Succesul tehnologiei 3D a avut o crestere considerabila incepand cu anul 2000 si culminand cu BOOM-ul acestei tehnologii in anul 2010, mai ales in cinematografie, unul din cele mai de succes filme 3D fiind Avatar

Desi multi considera ca tehnologia 3D era dezvoltata in asa-zisele jocuri 3D, acestea sunt doar o grafica 3D care nu creaza efect de adancime, adevarata tehnologie 3D fiind in stagiul de pionierat la nivel de jocuri.